Meetbedrijf Imtech is failliet, wat te doen?

Imtech Nederland is failliet, hiermee is ook het meetbedrijf van Imtech failliet verklaard. Wanneer de VvE gebruikt maakt van de meetdiensten van Imtech, heeft dit gevolgen voor de VvE. Wat zijn deze gevolgen en wat kunt u er aan doen.

De Nederlandse energiemarkt kent 2 type klanten, kleinverbruik (t/m 3x80A en/of t/m G25) en grootverbruik (vanaf 3x80A en/of vanaf G25).

 

Kleinverbruik aansluitingen

Voor kleinverbruik klanten heet het faillissement van Imtech geen invloed, uw netbeheerder is verantwoordelijk voor de meter en het uitlezen van de meter (of het opnemen van de meterstanden). De VvE hoeft niets te doen.

 

Grootverbruik aansluitingen

Wanneer de VvE een grootverbruik aansluiting heeft moet er zo snel mogelijk een nieuw meetbedrijf gekozen worden. Hoe weet u of de VvE een grootverbruik aansluiting heeft? Dit is vaak het geval bij blokverwarming of wanneer er meerdere liften aanwezig zijn. Als de VvE een grootverbruik aansluiting heeft ontvangt de VvE ook maandelijks een aparte factuur voor de levering, het netbeheer (bijvoorbeeld van Enexis, Liander of Stedin) en een aparte factuur vanuit het meetbedrijf. Heeft uw VvE een grootverbruik aansluiting en een meetdienst via Imtech dan helpt VvE Energie bij het afsluiten van een nieuw meetcontract.

Volgens de Meetcode krijgt de VvE 10 dagen nadat het meetbedrijf Imtech gestopt is met het doorgeven van de meetdata een bericht van de netbeheerder met daarin een voorstel voor een nieuw meetbedrijf. Iedere netbeheerder heeft ook een dochteronderneming als meetbedrijf, de verwachting is dat men dit meetbedrijf zal aanbevelen. Wanneer u kiest voor het aanbevolen meetbedrijf door de netbeheerder gaat de VvE waarschijnlijk de hoofdprijs betalen.

De VvE kan ook via VvE Energie gebruik maken van een collectief afgesloten meetcontract, dit levert de VvE de volgende voordelen op:

  1. VvE Energie zorgt ervoor dat uw meetdiensten probleemloos worden overgenomen;
  2. Collectieve tarieven voor het meetcontract, gemiddeld 20% tot 25% voordeliger;
  3. De meters worden (indien ze dit niet waren) slim gemaakt, u hoeft nooit meer meterstanden door te geven;
  4. Indien gewenst ontvangt u online inzicht in het energieverbruik en de energiekosten (eerste 6 maanden gratis).

 

Wilt u meer weten over het faillissement van het meetbedrijf van Imtech of wilt u een vrijblijvend aanbod ontvangen voor een nieuwe meetdienst voor uw VvE? Neem dan direct contact met ons op. Telefoonnummer 030-3031774.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *