Wat u nodig zou moeten weten over blokverwarming & heffingskorting bij VvE’s

Blokverwarming

Voor VvE’s gelden afwijkende regels ten aanzien van de energiebelasting voor gas (blokverwarming) en elektra (heffingskorting). Wanneer een VvE blokverwarming heeft dan betaalt u namelijk een ander tarief. In deze blog leest u waar u op moet letten om niet achteraf met nare (financiële) verrassingen geconfronteerd te worden.

Omdat de berekeningen niet altijd goed gaan bij de leveranciers kunt u achteraf forse naheffingen ontvangen.

Wat u moet weten over blokverwarming

Wanneer u gebruikmaakt van blokverwarming, dan betaalt u ongeacht het verbruik het duurste energiebelastingtarief (schijf 1). Een zelfstandige ruimte is gedefinieerd in de WOZ (wet Waardering Onroerende Zaken). Normaal gesproken is 1 zelfstandige woning dus 1 WOZ-object.

Wanneer wél blokverwarming

Er is sprake van blokverwarming wanneer 1 aansluiting meerdere zelfstandige ruimtes verwarmt. Bijvoorbeeld wanneer er meerdere WOZ’s op 1 meter zitten. Dit is meestal het geval bij appartementencomplexen en bejaardenwoningen.

Wanneer géén blokverwarming

Zodra er 1 WOZ achter de meter zit, is er géén sprake van blokverwarming. Dat is meestal het geval bij verzorgings-, verpleeg- en ziekenhuizen. In dit geval worden de gestaffelde energiebelastingsschijven doorlopen. Hoe meer u verbruikt, des te minder energiebelasting u per kWh betaalt. Bij een bepaald verbruik wordt u ook tegen de 2de en 3de schijf van het energiebelastingtarief afgerekend.

Wilt u weten van welke belastingschijven u gebruikmaakt, neemt u dan gerust contact met ons op.

Check of de VvE nog heffingskorting op energiebelasting ontvangt

De algemene ruimtes van VvE’s hebben geen ‘verblijfsfunctie’. (Hieronder vallen onder andere de trappenhuizen en parkeergarages.) Voor locaties zonder verblijfsfuncties is de heffingskorting per 1 januari 2015 komen te vervallen.

Veel energieleveranciers hebben het recht op de heffingskorting nog niet goed verwerkt. Het gevolg hiervan kan zijn dat als hierop gecontroleerd wordt, en dit ten onrechte wordt berekend, u nog een boete kunt verwachten ook! Als uw VvE nog ten onrechte heffingskorting ontvangt, dan zal de energieleverancier hier later nog een correctie op aanbrengen. Een correctie kan tot vijf jaar terug opgemaakt worden.

Om een naheffing te voorkomen doet u er als bestuurder of beheerder goed aan om in actie te komen en te controleren of de VvE ten onrechte nog een heffingskorting ontvangt. Controleer ook meteen of het termijnbedrag nog klopt met het verbruik en de energiekosten. Elk jaar worden de tarieven aangepast dus de energierekening kan zomaar hoger uitvallen dan verwacht.

Energiebelasting voor 2018 stijgt fors

We hebben al eerder een blog gewijd aan hogere tarieven op energiebelasting in 2018 (te lezen op The Bill Doctor.) Als u als VvE-beheerder geen actie onderneemt, gaan de energiekosten stijgen. Het advies luidt dan ook: laat u zich goed voorlichten!

Waar u op moet letten bij energiebelasting

Voorkom dat de regels van de energiebelasting verkeerd worden toegepast. Fouten met energiebelasting kunnen ook achteraf flink nadelig uitpakken. Het is daarom van belang om regelmatig de energiefacturen te controleren op in rekening gebrachte energiebelasting.

Schakel VvE Energie in

Lastige materie? Geen nood. U kunt óns inschakelen om de (financiële) mogelijkheden en risico’s voor u in kaart te brengen. Bovendien kijken wij ook altijd naar andere mogelijkheden om energiekosten te besparen.

Wat VvE Energie voor u kan besparen

U kunt zich aanmelden bij VvE Energie, ons doorlopend energiecollectief specifiek voor Verenigingen van Eigenaars (VvE’s) en haar beheerders. Zonder dat uw leden er enig omkijken naar hebben, zorgt VvE Energie ervoor dat de VvE altijd verzekerd is van scherpe en eerlijke collectieve energietarieven. Ieder jaar opnieuw.

Energiescan

Wilt u weten wat wij voor u kunnen besparen? Middels een op maat gesneden advies maken wij inzichtelijk hoeveel uw VvE precies kan besparen. De scan is altijd geheel kosteloos en vrijblijvend. Binnen 2 werkdagen ontvangt u een advies op maat per e-mail. Het enige dat u hoeft te doen is een (recente) maand- of jaarnota van uw leverancier uploaden in onderstaand vlak. Heeft u meerdere aansluitingen? Geen probleem: u kunt meerdere nota’s uploaden.
  • Sleep bestanden hierheen of
    Max. bestandsgrootte: 128 MB, Max. aantal bestanden: 5.